«

»

mar 04

Uszkodzona turbosprężarka przez wysoką temperaturę spalin

Uszkodzona turbosprężarka przez wysoką temperaturę spalin

Uszkodzona turbosprężarka przez wysoką temperaturę spalin

Wcześniejszych postach opisywaliśmy przyczyny uszkodzeń turbosprężarki przez ciała obce oraz przez brak smarowania. Również zabójcze dla turbosprężarki mogę być zbyt wysokie spaliny, wydobywające się z silnika.

W tym poście przyjrzymy się, jak może zostać uszkodzona turbosprężarka przez wysoką temperaturę spalin oraz jaki jest rodzaj objawów  i co można zrobić, aby ochronić swój pojazd.
Turbosprężarki pracują  z wykorzystaniem energii kinetycznej gorących gazów spalinowych, i działają na bardzo wysokiej prędkości do 240 tys.

Turbosprężarka jest bardzo wytrzymałym elementem w układzie doładowania silnika, co podkreślaliśmy niejednokrotnie. W optymalnej temperaturze, która jest i tak bardzo wysoka turbina działa w sposób normalny, problem pojawia się w momencie, gdy temperatura gazów spalinowych jest zbyt wysoka. Zazwyczaj elementem narażonym na nadmierną temperaturę oraz uszkodzenie jest obudowa turbosprężarki. To ona podczas pracy nagrzewa się do bardzo wysokich temperatur. W  wyniku czego może dojść do jej pęknięć oraz pojawienia się stopniowej, postępującej korozji. Wirniki ze względu na bardzo dużą prędkość obrotową są podczas pracy ” chłodzone ” w wyniku obrotu łopatek.

Zbyt wysoka temperatura gazów spalinowych oraz turbo mogą mieć wiele różnych przyczyn, w tym:

  • Słaba jakość oleju – powoduje to niską skuteczność smarowania i chłodzenia olejem turbosprężarki.
  • Nadmierna temperatura oleju – w wyniku usterek silnika, jak i również układu chłodzenia magistrali olejowej.
  • Niewłaściwe lub źle przeprowadzone modyfikacje silnika – np. zły stosunek paliwa do powietrza.
  • Nieregularna wymiana oleju, lub stosowanie niewłaściwej lepkości oleju.
  • Styl jazdy – jazda na wysokich obrotach na ” zimnym ” silniku. Zatrzymanie silnika, zaraz po dynamicznej jeździe.

Uszkodzona turbosprężarka przez wysoką temperaturę spalin – objawy:

Znaki ostrzegawcze związane z wszelkiego rodzaju uszkodzenia turbo są dość podobne i obejmują:

  • Standardowa lampka ostrzegawcza silnika ” check engine „
  • Utrata mocy i osiągów
  • Nadmierne dymienie z układu wydechowego
  • Głośniejsza praca turbosprężarki
  • Brak doładowania lub odczuwalny spadek mocy
  • Większe zużycie paliwa

Pojawienie się rys oraz pęknięć na obudowie turbosprężarki, nadmierna ilość nagaru na łopatkach turbiny, występowanie nieszczelności układu olejowego.

Klika dobrych rad właściwej eksploatacji turbosprężarki:

  • Dbaj o olej – regularnie sprawdzaj poziom oleju i stosuj olej silnikowy,który spełnia specyfikacje producenta.
  • Również regularny serwis filtrowo-olejowy zapobiega poważnym awarią turbosprężarki.
  • Jedź ostrożnie – pozwól silnikowi stopniowo nabrać temperatury roboczej. Po zakończonej trasie warto odczekać  5-10 sekund przed wyłączeniem silnika.
  • Nie należy bagatelizować niepokojących objawów, szybsze wykrycie usterki może przyczynić się do mniejszych uszkodzeń co skutkuje ewentualną tańszą naprawą.
  • Bądź rozsądny podczas stosowania tuning mechanicznego – Jeśli dokonujesz jakichkolwiek modyfikacji silnika lub ECU, upewnij się, że nie zaszkodzi to uszkodzeniem turbosprężarki lub zespołu napędowego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć tych znaczników i atrybutów HTMLa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>