«

»

lut 19

Uszkodzona turbina przez brak smarowania

Uszkodzona turbina przez brak smarowania

Uszkodzona turbina przez brak smarowania

Uszkodzona turbina przez brak smarowania to jedna z najczęstszych występujących usterek. W samochodach osobowych, które są prawidłowo eksploatowane turbosprężarki mogą  pracować przez 100 000 – 500 000 km, w ciężarówkach nawet do 1 000 000 km. Możliwe wcześniejsze usterki są zwykle spowodowane przez niewłaściwą eksploatację oraz przez nieregularne serwisowanie. Dlatego tak bardzo ważne jest, aby określić przyczynę awarii przed zainstalowaniem nowej lub też regenerowanej turbosprężarki.

Turbiny są jednymi z delikatniejszych elementów jednostki napędowej.
Podczas eksploatowania są narażone na wiele czynników doprowadzających do ich uszkodzenia.Brak smarowania to jedna z najczęstszych przyczyn awarii turbosprężarki. Jeżeli wydajność systemu smarowania oleju,  jest zbyt niska,dochodzi do jej uszkodzenia w bardzo krótkim czasie.

Skutki oraz przyczyny

Uszkodzona turbina przez brak smarowania ,przy niskim ciśnieniu doładowania silnik wykazuje zbyt małą moc.
Wirujące elementy turbosprężarki nie osiągają maksymalnej prędkości obrotowej i nie mogą przez to wytworzyć pełnego ciśnienia doładowania. Przyczyną tego jest tarcie, które jest spowodowane zbyt niskim ciśnieniem oleju.
W wyniku czego mieszanka paliwowo-powietrzna jest zbyt bogata w paliwo i z układu wydechowego wydostaje się czarny dym. To skutek zasilania silnika zbyt małą ilością powietrza.
Uszkodzona turbina przez brak smarowania na wałku ma wyraźnie widoczne przebarwienia metalu w wyniku wysokiej temperatury, która towarzysz podczas dużego tarcia pomiędzy wałkiem i łożyskami.

złamany wałek

Złamany wałek

Kolejnym z bardzo groźnym i bardzo powszechnym zjawiskiem jest złamanie wałka turbosprężarki, który łączy ze sobą dwa wirniki (turbiny oraz sprężarki). Jest to skutek uszkodzenia turbiny, która przez dłuższy czas pracowała pod obciążeniem bez wystarczającej ilości oleju potrzebnego do jej smarowania. W skrajnych przypadkach może dojść do gwałtownego zablokowania wałka w korpusie turbosprężarki i jej poważnego uszkodzenia.

łożyska turbiny

Łożyska osiowe

Kolejnymi elementami, które są bardzo wrażliwe na czystość oraz ciśnienie oleju są łożyska poprzeczne. Łożyska te pełnią funkcję przenoszenia siły osiowej z osiowo-promiennych z wirników turbiny. Czynnikiem smarującym oraz chłodzącym łożyska jest olej pochodzący z magistrali silnika. Dlatego jest tak bardzo ważna czystość, odpowiednia lepkość oraz regularna wymiana oleju.  Również warto co jakiś czas kontrolować poziom oleju w silniku. Niski poziom to nic dobrego dla samego silnika jak i również dla turbosprężarki, która wymaga szczególnego smarowania.

przewody-olejowe

Drożność kanalików olejowych

Zużyty olej nie jest wystarczająco odporny na działanie temperatury.Powoduje to zwiększenie wydzielania nagaru olejowego. Na skutek tego przewody zasilające olejem turbosprężarkę oraz otwory olejowe w korpusie łożysk turbosprężarki mogą zostać zanieczyszczone nagarem. Zanieczyszczone kanalik olejowe prowadzą do spadku przepływu ciśnienia oleju. W efekcie czego spada zdolność smarownicza i chłodząca całego układu olejowego turbosprężarki jak i również silnika. Dłuższa eksploatacja  w tych warunkach prowadzi do zatarcia turbosprężarki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć tych znaczników i atrybutów HTMLa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>