«

»

sie 17

Regeneracja turbosprężarki

Rynek usług obejmujących tematykę regenerację turbosprężarki od kilku lat przeżywa prawdziwy rozkwit – wszystko za sprawą postanowień wielkich koncernów samochodowych.

top

Regeneracja turbosprężarki

Regeneracja turbosprężarki

Jeszcze kilka lat temu większość koncernów samochodowych przymykała oko na „samodzielne” regenerowanie turbosprężarek w samochodach – niestety brak profesjonalizmu oraz liczne usterki wywoływane przez część warsztatów spowodowały, że od paru lat temat samodzielnej regeneracji znacznie się zmienił. Większość światowych koncernów samochodowych obecnie nie dopuszcza możliwości regeneracji turbosprężarki o zmiennej geometrii w samochodzie z gwarancją, wyjątkiem są oczywiście naprawy w ASO. Nie stanęło to jednak na drodze małym, prywatnym warsztatom oferującym usługę regeneracji turbosprężarki świadczyć swoich usług.

Fachowa naprawa

Koszt profesjonalnej regeneracji turbosprężarki zaczyna się od 1000 zł w górę, oczywiście jest wiele warsztatów oferujących regenerację turbosprężarki w kwotach dużo niższych – jednak to co tanie, to w efekcie końcowym okazuję się drogie. Niestety regeneracja turbosprężarki za kilkaset złotych (tyle wynosi koszt samych części) najczęściej kończy się powtórną regeneracją po około 1000 km. Większość producentów samochodów zapewnia, że ich turbosprężarki powinny wytrzymać tyle, co cały silnik, niestety nie dodają, że w warunkach laboratoryjnych. Awaria turbosprężarki najczęściej następuje ze względu na niewłaściwe jej użytkowanie, o czym pisałem w poprzednim wpisie. Większość turbosprężarek powinna wytrzymać przebieg 250 000 – 300 000 km, jednak istnieją od tego liczne wyjątki takie jak wady fabryczne turbosprężarek (popularne Volkswagenowskie silnki 2.0 TDI lub Fordowskie 1,6 TDCI), czy też niewłaściwe użytkowanie silnika (szczególnie używanie Diesla w mieście na krótkich trasach). to wszystko może powodować, że turbina ujrzy mechanika już nawet przy 100 000 km przebiegu. Dobra wiadomość jest jednak taka, że nie ma turbosprężarki, której nie dałoby się naprawić. Większość z nich jest zbudowana na podobnej zasadzie działania, najczęściej różnica w budowie jest pomiędzy zwykłym turbo a turbo ze zmienna geometrią łopatek. Dobra wiadomość tutaj jest dla osób posiadających nieco starsze samochody, gdzie rzadziej stosowano zmienną geometrie łopatek – naprawa takiej turbosprężarki jest dużo prosta, a co za tym idzie tańsza. Regeneracja najczęściej ogranicza się do wyczyszczenia całej części a następnie wymiany rdzenia. W przypadku turbosprężarki ze zmienną geometrią łopatek sytuacja nieco się komplikuje. Podstawową różnicą jest tutaj sam mechanizm działania takiej turbiny – zamiast zaworu upuszczającego spaliny mają one układ łopatek, których położenie reguluje ilość napływu spalin na wirnik turbiny. Podczas regeneracji poza wymianą rdzenia, należy również zregenerować układ zmiennej geometrii. W przypadku uszkodzenia łopatek wirnika, również i one podlegają wyczyszczeniu lub naprawie – dobrą wiadomością jest fakt, że po fachowej naprawie turbosprężarka będzie działała jak nowa. 

Turbosprężarka sterowana elektronicznie.

Turbosprężarki coraz częściej wyposażane są zaawansowane układy elektryczne, mające za zadanie poprawę sterowania turbiną – niestety nie jest to rozwiązanie idealne. Problemem jest tutaj fakt, że przesył danych w części turbosprężarek działał tylko w jedną stronę – mianowicie od komputera do turbosprężarki. Z powodu takiego rozwiązania komputer samochodowy nie wiedział do końca, czy jego „polecenie” zostało wykonane czy nie. Niemieccy inżynierowie z grupy VAG próbowali ten problem początkowo rozwiązać wprowadzając specjalne czujniki (m.in. w silnikach 2.0 TDI), które sprawdzały położenie układu regulacji ciśnienia. W najnowszych silnikach zaczęto się również pozbywać mechanizmów pneumatycznych zastępując je niemal w całości elektroniką. Złą wiadomością jest fakt, że elektryczne części również narażone są na uszkodzenia, dobrą – są to części łatwo wymienialne. Ile to wszystko kosztuje? Koszt samych części to często kwota rzędu od 800 zł do 1000 zł. Zestaw naprawczy z wirnikiem to koszt 500 zł, w przypadku konieczności naprawy zmiennej geometrii musimy doliczyć 250-300 złotych, gdy uszkodzeniu ulegnie elektronika z naszego portfela wyparuje kolejne 200-400 złotych. Do tego musimy oczywiście doliczyć koszt robocizny zakładu, który waha się w granicach 300-800 złotych w zależności od skali zniszczeń i typu turbosprężarki. Złą wiadomość mam również dla posiadaczy japońskich samochodów – koszty naprawy turbosprężarek IHI/Mitsubishi, może być wyższy niż w przypadku choćby niemieckich samochodów.

Czy warto regenerować turbosprężarkę?

W przypadku kłopotów z turbosprężarką najprościej przyjąć założenie, że jeżeli koszt regeneracji nie przekracza 50% ceny zakupu nowej (oryginalnej) turbosprężarki to jest to inwestycja opłacalna. Na regeneracje najczęściej decydują się właściciele drogich samochodów, gdzie koszt nowej turbosprężarki to często  od 3000 do 5000 tysięcy złotych. Najdroższe turbosprężarki znajdziemy w m.in Nissanie Qashqai 2.0 dCi (koszt nowej: 3500-4000 złotych), Oplu Insignii 2.8T 280 km (około 3000 złotych), Audi Q7 4.2 TDI (około 5500 złotych), Ford Mondeo 2.0 TDCI 130 KM (około 3500-4000 złotych) czy też w przypadku Mercedesa E350 CDI (ponad 4000 złotych).

2 Komentarze

  1. Anna

    Niczego sobie :)

  2. Janek

    Regeneracja się opłaca właściwie zawsze, bo to praktycznie nowe turbo.

Odpowiedz na „AnnaAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć tych znaczników i atrybutów HTMLa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>