«

»

sie 17

Najczęstsze usterki turbosprężarek

Najczęstsze usterki turbosprężarek

Najczęstsze usterki turbosprężarek

Życie turbosprężarki nie jest usłane różami, obroty wirnika dochodzące do 200 000 obrotów na minutę, spaliny o temperaturze 900*C, niewłaściwe użytkowanie czy też brak smarowania, to tylko jedne z nielicznych katuszy jakie przeżywa codziennie tysiące turbosprężarek na polskich drogach. Postanowiliśmy sprawdzić jakie jest 10 najczęściej występujących usterek w turbosprężarkach, oto one:

1. Zużyty oraz niskiej jakości olej silnikowy

Olej silnikowy to krew naszego silnika, stosując stary oraz słabej jakości olej silnikowy zwiększamy prawdopodobieństwo, że nasza turbosprężarka prędzej czy później da o sobie znać. Dobrej jakości olej silnikowy nie tylko dba o sam silnik, ale również o odpowiednie smarowanie wirnika w turbosprężarce, zmniejszając przy tym występujące tarcia oraz przyśpieszone zużycie. Jednak nie tylko sama jakość oleju jest ważna, ale również jego regularna wymiana wraz z filtrem. Dopuszczając do zanieczyszczenia oleju silnikowego oraz nadmiernego zużycia filtra oleju powodujemy, że w naszym układzie zaczyna krążyć coraz więcej zanieczyszczeń (opiłki sadza), które to z kolei uszkadzają cały układ.

2. Zarośnięcie nagarem przewodu smarowania turbosprężarki

Zanieczyszczony układ smarowania w samochodzie skutkuje brakiem dopływu oleju w wielu elementach silnika, w tym przewodzie odpowiadającym za smarowanie turbosprężarki. Chwilowe braki oleju w układzie smarowania powodują tarcie metalu o metal co w następnie powoduje polerowanie i wypalanie się m.in powierzchni łożysk. Winowajcą najczęściej są zanieczyszczenia w układzie smarowania oraz często długi postój samochodu, ale również nieumiejętna wymiana filtra oleju jak i samego oleju.

3. Przegrzanie turbosprężarki

Brak odpowiedniego chłodzenia silnika czy też przegrzewanie go przez dłuższy okres czasu (jazda na bardzo wysokich obrotach), może prowadzić do zapiekania się oleju silnikowego na wałku oraz zwęglaniu go. Uszkodzeniu najczęściej ulegają pierścienie, rowki wałka turbiny oraz łożyska turbiny. Zwęglony olej przyczynia się również do zmniejszenia przepływu oleju w korpusie środkowym a co za tym idzie jeszcze większym przegrzaniu oraz zacieraniu się ruchomych elementów. Część elementów, w momencie kiedy zostanie przekroczona ich mechaniczna wytrzymałość, zwyczajnie odrywa się, uszkadzając jeszcze bardziej turbosprężarkę – najczęściej wirnik i łopatki.

4. Zbyt gwałtowny start

Jednym z trzech najcięższych momentów dla każdej turbosprężarki jest start na zimnym silniku. Ruszając gwałtownie oraz wkręcając zimny silnik na wysokie obrotny, możemy być pewni, że nasza turbosprężarka przeżywa własnie męczarnie. Pierwsze kilometry na zimnym silniku powinny odbywać się na spokojnie, pozwalając tym samym olejowi rozgrzać się oraz dotrzeć w najgłębsze zakamarki naszego silnika. Brak odpowiedniego smarowania powoduje najczęściej zacieranie się wirnika łożyska.

5. Zbyt gwałtowny stop

Drugim z trzech najcięższych momentów dla turbosprężarki jest brak odpowiedniego chłodzenia po dynamicznej jeździe. Po zgaszeniu silnika pompa oleju przestaje pompować olej, jednak rozkręcony wirnik w dalszym ciągu się kręci – niestety już bez odpowiedniego smarowania. Podobnie jak w przypadku zbyt gwałtownego startu na zimnym silniku, tak i tutaj zatarciu może ulec wirnik łożyska oraz możliwość zwęglenia się oleju.

6. Obce elementy w układzie smarującym

Niesprawny filtr powietrza oraz zanieczyszczony kolektor wydechowy to jedna z przyczyn przepuszczania ciał obcych m.in do układu smarowania. Uszkodzenia powstałe z tego tytułu są bardzo groźne dla każdej turbosprężarki, tak uszkodzonej turbosprężarki nie wolno ponownie używać. Dbanie o regularną wymianę filtrów z całą pewnością pomoże uniknąć nam takiej sytuacji.

7. Nieprofesjonalna naprawa turbiny

Wiele osób chcąc zaoszczędzić na regeneracji turbosprężarki oddaje ją w ręce osób, które co prawda wykonają tę usługę stosunkowo tanio, jednak najczęściej na najtańszych zamiennikach oraz bez profesjonalnych narzędzi. Jednym z największych błędów popełnianych przez „tanich mechaników” jest stosowanie chińskich zamienników oraz niedokładne oczyszczenie turbosprężarki przed założeniem.

8. Wyciek oleju

Odcinek osi wirnika z dwóch stron uszczelniony jest metalowymi pierścieniami, które dodatkowo wspomagane są ciśnieniem spalin. Z czasem metalowe pierścienie pod wpływem m.in. temperatury zaczynają tracić swoje właściwości, przez co olej zaczyna dostawać się do układu wydechowego oraz dolotowego. O ile w przypadku układu wydechowego ciężko jest sprawdzić czy znajduje się tam olej, o tyle w przypadku układu dolotowego sytuacja jest ułatwiona – od czasu do czasu warto sprawdzić czy nie znajduje się w nim olej, jeżeli tak to może świadczyć o złym stanie turbiny.

9. Słabej jakości paliwo

Paliwo niewiadomego pochodzenia o słabej jakości nie jest wbrew pozorom zmorą tylko pompowtryskiwaczy, ale i turbosprężarek. Tanie paliwo jest bardzo często zanieczyszczone a jego „wartość” w porównaniu do paliw z popularnych stacji znacznie gorsza. Ilość sadzy oraz potencjalnych zanieczyszczeń, może spowodować, że nasza turbosprężarka będzie potrzebowała naszej pomocy szybciej niż to, może się wydawać.

10. Wady konstrukcyjne

Niektóre modele  silników samochodowych posiadały wady konstrukcyjne. Niechlubnym przykładem jest tutaj VW 2.0 TDI, 1,6 oraz 2.0 TDCI Forda, 2.0D ze stajni BMW, 1.9 dCi od Renault, 2.0 TS od Alfy Romeo, 2,5 TDI od VW – a to tylko te najpopularniejsze.W przypadku choćby 2.0D od BMW przekroczenie granicy 150 000 km na liczniku zwiastuje nie lada wydatki i to nie tylko w przypadku turbiny, ale również koła dwumasowego, pękających klapek w kolektorze dolotowym, które mogą uszkodzić turbosprężarkę, w młodszych modelach wtryskiwacze i wiele, wiele innych. Co zrobić gdy nasz samochód znajdzie się na czarnej liście? Pisząc całkiem szczerze – sprzedać, póki się nie psuje.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć tych znaczników i atrybutów HTMLa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>