«

»

sie 17

Jak dbać o silnik diesla? Kilka praktycznych porad

top3

Silniki wysokoprężne, popularnie zwane silnikami diesla to z roku na rok coraz chętniej wybierane silniki przez polskich kierowców. Część kierowców nie wyobraża sobie jazdy samochodem z innym silnikiem, niż popularnym ropniakiem – inni, wręcz przeciwnie, zarzekają się, że nigdy nie kupią ropniaka. Najczęściej jako argument podawany jest fakt o awaryjności diesla i wysokich kosztach naprawy. Warto dodać, że blisko 60% sprzedawanego paliwa w Polsce to olej napędowy – największymi jego odbiorcami są duże firmy oraz instytucje z dużą flotą samochód. Pośród indywidualnych odbiorców odsetek ten jest nieco mniejszy, jednak Polacy w dalszym ciągu chętnie wybierają diesla. Silnik diesla to wdzięczna konstrukcja, pod warunkiem, że o nią dbamy – jak zatem dbać o silnik diesla?

1. Tankuj na sprawdzonych stacjach

Tanie paliwo niewiadomego pochodzenia najczęściej jest paliwem mniej wartościowym, często zanieczyszczonym. W przypadku silników o delikatnych pompo wtryskach/pompie paliwa słaba jakość oleju napędowego, może bardzo szybko odbić się na naszym portfelu. Koszt pojedynczego używanego pompo wtrysku to często kilkaset złotych –  to co zaoszczędzimy na paliwie z całą pewnością wydamy na naprawę.

2. Używaj tylko sprawdzonego oleju oraz wymieniaj go regularnie

Nie ma nic gorszego dla silnika diesla, niż używanie starego oleju oraz nie pilnowanie jego poziomu. Zbyt stary olej ma dużo gorsze właściwości smarujące oraz chłodzące. Odpowiednie smarowanie oraz chłodzenie jest szczególnie ważne dla turbiny oraz reszty podzespołów wymagających odpowiedniego poślizgu.

3. Pozwól silnikowi się schłodzić

Po szybkiej oraz dynamicznej jeździe pozwól silnikowi ochłonąć, silnik podobnie jak ludzie, po zwiększonym wysiłku potrzebuje wyciszyć się. Kilometr przed celem staraj się ograniczać wysokie obroty a kiedy już dojedziesz do celu pozwól silnikowi popracować 30 sekund na biegu jałowym. W przypadku, gdy posiadasz samochód z systemem Start&Stop a planujesz pojeździć agresywniej, polecamy go wyłączyć.

4. Pozwól silnikowi się rozgrzać

Katowanie silnika po całonocnym postoju zaraz pod odpaleniu to nie do końca dobry pomysł, silnik podobnie jak my potrzebuje rozgrzewki – przez pierwsze kilka kilometrów pozwól mu się rozgrzać a odwdzięczy ci się bezproblemową pracą.

5. Kupuj sprawdzone filtry oleju

Podobnie jak w przypadku paliwa oraz oleju, zaoszczędzone pieniądze prawdopodobnie zwrócisz z nawiązką u mechanika samochodowego. Tanie (często chińskie) filtry nie posiadają awaryjnego obiegu oleju a sam materiał filtracyjny jest słabej jakości, przez co rośnie ryzyko dostanie się zanieczyszczeń do turbiny.

6. Nie oszczędzaj na naprawach

Jeżeli chcesz, żeby twój samochód odwdzięczył się bezproblemową pracą nie pozwól na montaż tanich i słabej jakości części. Pilnuj mechanika podczas napraw, aby ten wykonywał swoją pracę rzetelnie.

7. Unikaj jazdy na krótkich dystansach

Czasami zamiast siły koni mechanicznych warto użyć siły własnych nóg. Wyjdzie to na zdrowie zarówno tobie, jak itwojemu silnikowi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć tych znaczników i atrybutów HTMLa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>